Monitoring médií pre RVR
4.9.2009

Retro 2002
(Stratégie; 08/2009; 27/08/2009; s.: 28,29; redakcia ; Zaradenie: Stratégie)
Otec FilmBoxu zakladá ďalšie štyri stanice pre náš trh
(Medialne.sk; 28/08/2009; redakcia )
Kontrola internetových TV už v parlamente
(Strategie.sk; 31/08/2009; SITA )
Mladý Murdoch nadával na BBC: Je príliš veľká, škodí trhu
(Medialne.sk; 31/08/2009; Radoslav Augustín )
Kontrola internetových TV je už v parlamente
(zive.sk; 31/08/2009; SITA )
TASR s príspevkom štátu skončila v hospodárskom pluse
(infostav.sk; 02/09/2009; SITA )
TASR skončila v hospodárskom pluse, kritike sa nevyhol rozhlas ani televízia
(pravda.sk; 02/09/2009; SITA )
Štátna tlačová agentúra s príspevkom štátu skončila v hospodárskom pluse
(online.sme.sk; 02/09/2009; SITA ; Zaradenie: Z domova)

Retro 2002

(Stratégie; 08/2009; 27/08/2009; s.: 28,29; redakcia ; Zaradenie: Stratégie)

SAVAje obstarožná dáma

Stratégie: Predchádzajúci predseda SAVA sa .sústredil hlavne na zavedenie systému kontroly. Aké sú vaše predstavy?

Miroslav Švec: Bývalý predseda mal predstavu o nekompetentnej SAVA, ktorá nerobí selfmarketing, nekomunikuje ani s laickou, ani odbornou verejnosťou. SAVA. v momentálnom stave by som priblížil asi tak, že je to obstarožnejšia dáma, dôchodkyňa, ktorá doma donekonečna upratuje, pozoruje svet, robí si o ňom svoju mienku, ale to je všetko. V najbližšom čase je preto našou úlohou asociáciu omladiť, zdynamizovať, priblížiť ju napr. štandardmi k reálnej situácii - SAVA totiž zďaleka nestíha vypisovať štandardy pre nové techniky, metodológie a technológie zisťovania dát a realizácie prieskumov.

Stratégie 2/2002

Televízia Markíza "neposlúcha"

"Rada pre vysielanie a retransmisiu po podrobnej analýze hlavných spravodajských programov TV Markíza, vysielaných v čase od 4. 3. 2002 do 31. 3. 2002, konštatovala, že vysielateľ preferovaním politickej strany ANO a používaním komentatívnych prvkov v spravodajskom programe Televízne noviny v sledovanom období porušil § 16 písm. b/ zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, podľa ktorého: "Vysielateľ je povinný zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov a politicko-publicistických programov, názory a hodnotiace komentáre musia byť oddelené od informácií spravodajského charakteru."

TV Markíza najskôr odmietla tento oznam odvysielať. Napokon tak urobila, avšak s komentárom generálneho riaditeľa Vladimíra Repčíka. Rada síce na túto skutočnosť reagovala vyhlásením, že je neprípustné, aby generálny riaditeľ oznam okomentoval, a opäť v rámci spravodajstva, ďalšie správne konanie voči markíze však už nezačala. Spolumajiteľ televízie Pavol Rusko sa vyjadril, že sa obráti na Európsky parlament, aby ho oboznámil s cenzorskými praktikami licenčnej rady. Podľa neho je neprípustné, aby štátny orgán zasahoval do obsahu príspevkov v médiách.

Stratégie 9/2002

Je dotovaná a bude dotovaná

Stratégie: V minulosti ste v Stratégiách tvrdili, že na Slovensku nie je miesto pre viac ako jednu súkromnú plnoformátovú a jednu verejnoprávnu televíziu, že tento trh na viac nemá. Dnes tu okrem Markízy máme dve fungujúce televízie, z toho jednu plnoformatovú... Platí vaša téza naďalej? 

Pavol Rusko: Za touto tézou si stojím. Pozrime sa, ako táto televízia funguje - je dotovaná, bude dotovaná, a keď má na to Nova peniaze, nech je dotovaná i naďalej. Čo ma však na tom trápi viac, je to, že pán Železný - s veľkou slávou prijímaný na Slovensku - dnes v zahraničí rokuje o odpredaní nášho vysielacieho priestoru ako súčasti federálneho priestoru. Ak legislatíva umožní takéto vysielanie, bude ťažké bojovať s jedným slovenským kanálom, akým je TV Markíza, proti obrovi, ktorý bude využívať 15-miliónový trh. To mi pripadá nekorektné. Vízia oslabiť a zničiť Markízu bola zrejme v čase prijímania rozhodnutia o vstupe novej televízie taká silná, že prekryla akýkoľvek zdravý rozum. Budeme hľadať zodpovednosť za tieto rozhodnutia a ochraňovať slovenský mediálny priestor pred konkurenciou, pred ktorou sa nedá brániť.

Stratégie 11/2002

Zaujíma ma to, čo môžem ovplyvniť

Stratégie: Bolí ste prezidentom inštitúcie, v ktorej dnes nie ste ani členom... 

Ladislav Zdút: Môj vzťah ku KRAS-u bol pozitívny, ale keď som si jedného dňa dal na misku váh, čo nám dáva KRAS a čo za to musíme platiť, vyšlo z toho jedno pragmatické rozhodnutie, že z neho vystupujeme. Neboli sme však ani jediná, ani prvá agentúra, ktorá vystupovala z KRAS-u v tom roku a z tých istých dôvodov. Okrem obchodného hľadiska, ktoré bolo treba pragmaticky zhodnotiť, bol to trochu aj prejav nespokojnosti s prílišným pokrytectvom, ktoré tam panovalo. KRAS bol napríklad schopný prijať uznesenie, že sa žiadny člen nesmie zúčastniť výberového konania, ktoré nie je honorované zo strany potenciálnych klientov. Spokojne ste sa na ďalší týždeň stretli na výberovom konaní s ďalšími piatimi KRAS-ovými agentúrami a nikto neplatil za ponúkané návrhy. Čiže to, čo proklamoval KRAS v médiách a svojimi uzneseniami, flagrantným spôsobom členovia, nielen radoví, ale aj členovia prezídia, alebo agentúra, odkiaľ bol prezident, nedodržiavali.

Stratégie 6/2002

Foto:

Z rozhovoru s Ladislavom Zdutom, v poradí druhým prezidentom KRAS-u a riaditeľom agentúry JandL.

Kontroverzný showman

Stratégie: Vaša tvár ie mnohým známa aj z televíznej obrazovky. Kde ste začínali?

Dag Palovič: Odpichol som sa od filmu v roku 1983. Moje prvé účinkovanie sa viaže s rozprávkou Kráľ Drozdia brada. Od roku 1987 som moderoval Pioniersku lastovičku, na ktorú naviazala Zóna B. Medzitým som zmenil vzduch a pôsobil som tri roky v zahraničí. Po mojom návrate som začal pracovať vo VTV i v Rock FM rádiu, v reláci Stop Time. To som prestriedal opätovne ročnou zahraničnou prestávkou a zakotvil som v TV Markíza.

Stratégie: Práve toto vaše pôsobenie vyvoláva často úsmev... 

Dag Palovič: V Markíze som nakrúcal reportáže do Telerána, súťaž na telefón. Ako redaktor a spoluscenárista som pripravoval Sexeso, na ktoré asi narážate. Ale toto obdobie je už za mnou.

Stratégie 2/2002

Ako vyhrať olympiádu?

U psychológa sedí hokejista, ktorý sa podrobuje známemu asociačnému testu. Príčina jeho depresie je jasná až vtedy, keď psychológ ukáže hokejistovi obrázok javorového listu - znaku kanadského hokeja. Hokejista sa v grimase skrúti od bolesti a v predstavách sa mu vybaví tento znak na hrudi vychádzajúcej z kabín. Pointa je prekvapujúca - z dresu depresívneho hokejistu svieti nápis - Czech Republic... Tento spot vysielali kanadské televízie už pred začiatkom zimnej olympiády v Salt Lake City a reakcie na seba nenechali dlho čakať. Už o niekoľko dní sa v reportážach na TV Nova objavila reportáž, v ktorej tak trochu zaskočení českí fanúšikovia reagovali: "... nič to pre nás neznamená, nezastrašia nás..." A záver: "Česi sa neprebojovali medzi štvoricu najlepších a Kanada získala zlato. A kanadský pivovar Molson - sponzor kanadského hokeja a (hlavný?) produkt tohto spotu - si mädlí ruky.

Stratégie 5/2002

Škatule najlepšej kvality

Na uvedené telefónne číslo sme sa pokúšali viackrát dovolať, aby sme zistili, či firma ponúka škatule alebo spoločníčky... Nedovolali sme sa, bolo totiž stále obsadené...

Stratégie 6/2002

Kto je Fero Taraba?

Ann Stone, poradkyňa prezidenta Busha Sr. pre komunikáciu vyhlásila, že Fero Taraba sa stal najvýznamnejšou kultúrnou ikonou septembrových parlamentných volieb.

Stratégie 12/2002

Buduje J&T mediálne impérium?

Stratégie: Ale vaša najnovšia mediálna akvizícia - odkúpenie 50% balíka spravodajskej televízie TA3 poukazuje skôr na to. že neide len o peniaze. Príirnv tejto televízie nie sú veľké a TA3 stále negeneruje zisk. Čo vás teda viedlo k vstupu do TA5? 

Ivan Jakabovič: Asi vás sklamem, ale nám naozaj išlo iba o finančnú investíciu. Ako som už povedal, nejde nám o presadzovanie vplyvu prostredníctvom televízie. Myslím, že znásilňovanie spravodajstva by nám skôr uškodilo ako pomohlo. V TA3 vznikla situácia, keď sa jej britský spolumajiteľ rozhodol z projektu vystúpiť. Keďže Martin Lengyel mal na tento podiel predkupné právo, celkom pochopiteľne sa snažil nejakým spôsobom ovplyvniť, kto sa stane majiteľom televízie, ktorú vlastne vybudoval. Rozhodol sa svoje predkupné právo využiť, chýbali mu však prostriedky na to, aby tento podiel kúpil sám. Preto nás požiadal o požičanie potrebnej sumy a následne predmetný podiel previedol na J&T. pri tejto investícii naša filozofia vychádzala z toho, že po vstupe Slovenska do NATO a EÚ cena spravodajskej televízie výrazne stúpne.

Stratégie 12/2002

Zlatý klinec

Grand Prix

Názov: Nie je nám to jedno

agentúra: Hlava 98 a Komplot

Klient: Viacerí domáci a zahraniční donori Creative director: Vladimír Talian

Copywriter: Márius Kopcsay, Peter Hajdin, Vladimír Talian, Juraj Johanides

Art director: Juraj Johanides, Matúš Černák

Réžia: Juraj Johanides

Kamera: Juraj Chlpík

Vedúci produkcie: Miriam Chlpíková

Zlatý klinec - Tlač a poster

Názov: Sťahujeme sa - zabalený abribus

Agentúra: Juraj Vaculík Creative Studio

Klient: 1KEA Bratislava Creative director: Milan Hladký

Copywriter: Ivana Poločková, Ferino Bakyta

Art director: Ivana Potočková, Ferino Bakyta

Zlatý klinec-TV a kinoreklama

Názov: Stíhačka

Agentúra: Islropolitana D’Arcy

Klient: Slovenské

telekomunikácie

Creative director: Barbara Baloghová

Copywriter: Boďa Oravcová

Art director: Štefan Suchý

Réžia: Michael Baumbruck

Zlatý klinec -Interactive & Online Názov: I love you Agentúra: Wiktor Leo Burnett

Klient: Slyles Trade/ Lifestyles

Creative director: Peter Kačenka Copywriter: Peter Kačenka, Peter Huba Graphic designer: Peter Huba Web Developer: RGB Studio

Späť na obsah
Otec FilmBoxu zakladá ďalšie štyri stanice pre náš trh

(Medialne.sk; 28/08/2009; redakcia )

Otec FilmBoxu zakladá ďalšie štyri stanice pre náš trh

Šéf SPI International Ivan Hronec získal cez spoločnosť Film Europe od českej licenčnej rady právo prevádzkovať štyri nové stanice Muzika CS, Kino CS, Doku CS, Europa Cinema. Licencia platí dvanásť rokov pre územie Česka a Slovenska. Uvádza DigiZone.cz.

Podľa DigiZone.cz, odvolávajúceho sa na informácie výkonnej riaditeľky SPI International Ivany Sulíkovej, chcú stanice spustiť "v najbližšom čase". Obsahovo sa zamerajú na to, čo naznačujú ich názvy. Portál Parabola.cz špecifikuje, že Muzika CS ponúkne české a slovenské klipy, Doku CS zasa dokumenty rovnakého českého a slovenského pôvodu a Europa Cinema európske filmy. Kino CS má podľa informácií Paraboly nahradiť už dnes existujúci kanál Nostalgia.

Parabola zároveň uvádza, že novolicencované stanice majú fungovať aj ako platené kanály na satelite Astra 23,5° E. Satelitný operátor Skylink s ich zaradením však nepočíta.

Spoločnosť SPI International, prepojená na Film Europe a Help Film, mala viacero expanzívnych plánov. V apríli označovala za "coming soon" projekty žánrových kanálov Filmbox Family, Action Box a Lady Box. Okrem filmov cieliacich na mužské, ženské či rodinné typy publika mali vysielať aj seriály. Okrem toho získala licenciu na hudobnú televíziu pre mladých Revolution TV, ktorá jej však prepadla. 

Tiež získala alebo chcela získať licencie na stanice Nostalgia Musica TV, erotický Erox, ktorý z plánov čoskoro vypadol, a už dávnejšie hovorila o dokumentárnej obdobe kanála Nostalgia. Ivan Hronec tiež povedal, že Lady Box chce aj v vo vysokom rozlíšení HD. Z portfólia SPI International momentálne vysielajú kanály Filmbox, Filmbox Extra, Filmbox HD a Nostalgia. Viac informácií.

Späť na obsah
Kontrola internetových TV už v parlamente

(Strategie.sk; 31/08/2009; SITA )

SITA

Vládna novela zákona o vysielaní a retransmisii je už predložená do parlamentu. Na internetové televízie a požičovne sa podľa nej tiež bude vzťahovať zákon o vysielaní a retransmisii. 

Internetové televízie a požičovne budú podliehať Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR), ktorá môže sankcionovať audiovizuálne médiá. Vyplýva to z vládnej novely zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý bol predložený na prvé čítanie do parlamentu. Na internetové televízie a požičovne sa tiež bude vzťahovať zákon o vysielaní a retransmisii, "ale v oveľa mäkšom režime, ako je to na klasických televíznych vysielateľov," povedal minister kultúry Marek Maďarič 15. júla po schválení novely vo vláde. Na vysielanie nebudú potrebovať licenciu ako bežné televízie, RVR však budú musieť vysielanie oznámiť. Aj na internete potom budú musieť označovať program piktogramom, od koľko rokov je vhodný. 

Ak novelu schváli parlament a podpíše prezident mala by platiť od 1. decembra. Zákon o vysielaní a retransmisii sa potom bude vzťahovať popri verejnoprávnych vysielateľoch (STV a SRo), súkromných televíziách a rádiách aj na internetových televíznych vysielateľov a poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie (video na požiadanie). Návrh novely sa vzťahuje na vysielanie so zámerným časovým usporiadaním programu, ktorý môže sledovať široká verejnosť a vysielateľ ho poskytuje s cieľom verejnosť informovať, zabávať alebo vzdelávať. Úpravy zákona vyplývajú z povinnosti SR zosúladiť do 19. decembra svoju legislatívu s európskou smernicou z 11. decembra 2007 o televíznom vysielaní.

Novela upravuje aj podmienky reklamy a krátkeho spravodajstva. Zavádza nový pojem mediálna komerčná komunikácia, ktorý zahŕňa najmä reklamu, telenákup, sponzorovanie, programovú službu určenú výhradne na reklamu, vlastnú propagáciu, ale aj v našom právnom poriadku novú formu komerčného oznamu, a to umiestňovanie produktov v programoch. Umiestňovanie produktov sa pritom zakazuje v programoch určených pre maloletých do 12 rokov.

Proti novele sa postavilo v hromadnej pripomienke vyše 600 ľudí, vláda ich námietky neakceptovala. Podľa signatárov pripomienky je kontrola internetových TV Radou pre vysielanie a retransmisiu neodôvodneným zásahom do slobody šírenia informácií. Regulácia rozhlasového a televízneho vysielania má podľa pripomienky význam v obmedzenom počte frekvencií na terestrické vysielanie, ktoré možno poskytnúť vysielateľom na základe licencií. V prípade internetu takéto obmedzenie neexistuje, vysielať môže neobmedzený počet vysielateľov.

Späť na obsah
Mladý Murdoch nadával na BBC: Je príliš veľká, škodí trhu

(Medialne.sk; 31/08/2009; Radoslav Augustín )

James Murdoch kritizoval "matičku" BBC. Štátom dotovaný moloch je podľa neho príliš všetečný

Radoslav Augustín 

Syn mediálneho magnáta Ruperta Murdocha James Murdoch označil britskú verejnoprávnu spoločnosť BBC za hrozbu pre rozvoj žurnalistiky v čase internetu. A mediálny trh vôbec. Povedal to na Edimburgskom televíznom festivale MediaGuardianu. 

Murdoch tvrdí, že BBC je príliš veľká a škodí trhu v každej oblasti. Ako príklad "štátnej expanzie" uviedol jej nedávnu akvizíciu, skupinu Lonely Planet. "BBC by mala rozlišovať, čo je dobré pre ňu, a čo pre krajinu," povedal syn Rupperta Murdocha. "Kŕmená vysokými poplatkami od ľudí, BBC cíti, že by mala mať niečo pre každého. A to aj v tých oblastiach, ktoré bez problémov obslúži trh."

Aj s povestne dobrými správami BBC má Murdoch problém. "Bezplatné a štátom dotované správy BBC veľmi sťažujú situáciu médiám, ktoré chcú v spravodajstve expandovať, zvlášť na internete." 

Kritizoval aj regulátora Ofcom, obdobu našej licenčnej rady. Podľa neho vydá každý rok pol milióna slov o tom, čo televízie nemajú robiť. Najvyšší orgán spoločnosti BBC - BBC Trust - a Ofcom podľa neho konajú netransparentne, nikomu sa nezodpovedajú. 

Ako jeden zo šéfov mediálnej spoločnosti News Corporation, založenej jeho otcom, vyzval na radikálnu premenu a reorganizovanie vysielania v Británii. 

Hovorca BBC pre MediaGuardian reagoval takmer okamžite plošnou reakciou pre médiá: systém televízneho vysielania v Británii je obdivovaný na celom svete. Podľa BBC nie je systém slabosťou, ale prednosťou. 

Komentátor MediaGuardianu Peter Preston si myslí, že Murdoch junior má v istých bodoch príliš veľké reči. No v jednej veci sa nemýli: spravodajský web BBC, ktorý skonzumuje ročne 150 miliónov libier, výrazne sťažuje situáciu novinám, ktoré sa chcú na webe etablovať. 

Späť na obsah
Kontrola internetových TV je už v parlamente

(zive.sk; 31/08/2009; SITA )

SITA

Internetové televízie a požičovne budú podliehať Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR), ktorá môže sankcionovať audiovizuálne médiá. Vyplýva to z vládnej novely zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý bol predložený na prvé čítanie do parlamentu. Na internetové televízie a požičovne sa tiež bude vzťahovať zákon o vysielaní a retransmisii, "ale v oveľa mäkšom režime, ako je to na klasických televíznych vysielateľov," povedal minister kultúry Marek Maďarič 15. júla po schválení novely vo vláde. Na vysielanie nebudú potrebovať licenciu ako bežné televízie, RVR však budú musieť vysielanie oznámiť. Aj na internete potom budú musieť označovať program piktogramom, od koľko rokov je vhodný.

Ak novelu schváli parlament a podpíše prezident mala by platiť od 1. decembra. Zákon o vysielaní a retransmisii sa potom bude vzťahovať popri verejnoprávnych vysielateľoch (STV a SRo), súkromných televíziách a rádiách aj na internetových televíznych vysielateľov a poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie (video na požiadanie). Návrh novely sa vzťahuje na vysielanie so zámerným časovým usporiadaním programu, ktorý môže sledovať široká verejnosť a vysielateľ ho poskytuje s cieľom verejnosť informovať, zabávať alebo vzdelávať. Úpravy zákona vyplývajú z povinnosti SR zosúladiť do 19. decembra svoju legislatívu s európskou smernicou z 11. decembra 2007 o televíznom vysielaní.

Novela upravuje aj podmienky reklamy a krátkeho spravodajstva. Zavádza nový pojem mediálna komerčná komunikácia, ktorý zahŕňa najmä reklamu, telenákup, sponzorovanie, programovú službu určenú výhradne na reklamu, vlastnú propagáciu, ale aj v našom právnom poriadku novú formu komerčného oznamu, a to umiestňovanie produktov v programoch. Umiestňovanie produktov sa pritom zakazuje v programoch určených pre maloletých do 12 rokov.

Proti novele sa postavilo v hromadnej pripomienke vyše 600 ľudí, vláda ich námietky neakceptovala. Podľa signatárov pripomienky je kontrola internetových TV Radou pre vysielanie a retransmisiu neodôvodneným zásahom do slobody šírenia informácií. Regulácia rozhlasového a televízneho vysielania má podľa pripomienky význam v obmedzenom počte frekvencií na terestrické vysielanie, ktoré možno poskytnúť vysielateľom na základe licencií. V prípade internetu takéto obmedzenie neexistuje, vysielať môže neobmedzený počet vysielateľov.

Späť na obsah
TASR s príspevkom štátu skončila v hospodárskom pluse

(infostav.sk; 02/09/2009; SITA )

BRATISLAVA 2. septembra (WEBNOVINY) - V hospodárskom pluse 102 821 eur skončila za prvý polrok tohto roka Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Uvádza sa to vSpráve o činnosti TASR za 1. polrok 2009, ktorú prerokoval a dnes zobral na vedomie Výbor Národnej rady (NR) SR pre kultúru a médiá. Ako na rokovaní výboru povedal generálny riaditeľ tlačovej agentúry Jaroslav Rezník, agentúra je už druhý rok v pluse. Pritom od štátu dostala na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme uzavretej s ministerstvom kultúry príspevok 1 885 813 eur na bežné výdavky. Celkové výnosy agentúry predstavovali 1 999 333 eur a náklady spolu 1 896 512 eur.Nový zákon o Tlačovej agentúre SR zmenil od 1. januára 2009 agentúru z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu. Okrem príjmov z predaja spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Svoje spravodajské produkty naďalej predáva, časť sprístupnila bezplatne na nekomerčné účely.Koaliční poslanci za Smer-SD a SNS parlamentného výboru pre kultúru a médiá napadli spravodajstvo Slovenského rozhlasu. Počas rokovania o správach o činnosti Rozhlasovej rady a Dozornej komisie Slovenského rozhlasu a o činnosti Slovenského rozhlasu za 1. polrok 2009 vyjadrili pochybnosti o jeho objektivite a vyváženosti. Tvrdia, že rozhlas "politicky komentuje". Člen výboru Ján Senko (Smer-SD) konkrétne označil za komentatívnu reláciu Z prvej ruky. Redaktori, ktorí ju robia, boli podľa neho politickými nominantmi. Naopak, členka výboru Ágnes Biró za opozičnú SMK verí, že Slovenský rozhlas nikdy nevyhovie politikom a nestratí svoju nezávislosť. Podporil ju aj člen a overovateľ výboru Gyula Bárdos (SMK), ktorý verí, že politické časy, keď sa diktovalo, kto má alebo nemá pracovať v médiách, sa už skončili. Generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková výbor informovala, že relácia Z prvej ruky je od júna zrušená. Dôvodom bolo, že sa v nej ťažko zabezpečovala vyváženosť. Nebola zrušená na intervenciu žiadnej politickej strany, ale po upozorneniach z Rady pre vysielanie a retransmisiu a po ich vyhodnotení, uviedla. V rozhlase podľa jeho šéfky pracujú ľudia za celé politické spektrum. Nie je to dôvod na ich vyhodenie, pokiaľ im ich politické postoje nezasahujú do práce.Nielen kritike programu rozhlasu, ale aj práce Rozhlasovej rady venoval pozornosť člen výboru Rafael Rafaj (SNS). Tvrdí, že rada svoje úlohy nezvláda pre neúčasť časti jej členov na rokovaní, neskoršie príchody, odchody, čím nie je uznášaniaschopná, mnohé témy nestihne prerokovať a málo rokuje o sťažnostiach. Bárdos by bol v tejto súvislosti rád, ak by dobrá dochádzka vládla aj vo výboroch parlamentu.Výbor okrem správ o rozhlase dnes tiež prerokoval a schválil Správu o činnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky za 1. polrok 2009. Podpredsedníčka výboru Magdaléna Vášáryová (SDKÚ-DS) v rozprave upozornila na fakt, že správa neobsahuje mnohé informácie a výbor preto nemôže skutočne kontrolovať. Chýbali jej napríklad vyčíslenia úspor za služby dodávané na základe verejných obstarávaní či informácie o Redute – sídle Slovenskej filharmónie, z ktorého sa filharmonici museli tento rok vysídliť pre havarijný stav a nevyhnutnú rekonštrukciu. "Kasíno funguje, tak zrejme Reduta nejde spadnúť," konštatovala. Poslancov zaujímali úsporné opatrenia v rezorte kultúry. Štátny tajomník ministerstva kultúry pre médiá a audiovíziu Ivan Sečík informoval, že ministerstvo šetrí v súlade s rozhodnutím vlády a v prvej fáze by malo usporiť približne 10 miliónov eur. Dosiahne to najmä znížením kapitálových výdavkov – pozastavením rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie a hradu Červený Kameň, skrátením výdavkov organizácií zriaďovaných ministerstvom a úsporami na ministerstve.Sečík tiež informoval o stave príprav zmlúv štátu so Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Návrh zmluvy s televíziou je viac pripravený ako s rozhlasom. Rozhlas má totiž výhrady k pripomienkam ministerstva. Sečík však predpokladá, že tento mesiac sa návrhy dostanú do medzirezortného pripomienkového konania a následne do vlády. O príprave zmluvy so štátom informovala výbor aj generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková. Počas rokovania uviedla, že po tohtotýždňovom rokovaní na ministerstve sa zatiaľ rozhlas s ministerstvom kultúry nedohodol na návrhu zmluvy so štátom. Problémom je výklad toho, čo by mal štát hradiť. Rozhlas chce, aby to bolo vysielanie RSI, no najmä terestrické vysielače. Ministerstvo by chcelo okrem iného platiť vybraný program, čo však rozhlas považuje za zásah do jeho programových právomocí, za možné ohrozenie jeho nezávislosti.Problémy s kvalitou programu rezonovali počas rokovania mediálneho výboru parlamentu o správach o činnosti Rady Slovenskej televízie a Dozornej komisie Slovenskej televízie a o činnosti a hospodárení televízie za 1. polrok 2009. Výbor nie je spokojný s programom televízie. Poslanci pripúšťajú, že to spôsobuje zlá finančná situácia televízie. Problémy Slovenskej televízie však podľa podpredsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD) sú aj dôsledkom likvidácie vnútorného tvorivého prostredia televízie v minulosti. Zlepšenie by podľa predsedu Rady Slovenskej televízie Martina Kákoša mohli priniesť práve zmluvy so štátom. Kákoš pripustil, že imidž televízie nezlepšujú ani mediálne informácie o televízii, ale ani "prestrelky" medzi vedením televízie a médiami. Generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský okrem iného zdôraznil, že STV patrí medzi najchudobnejšie verejnoprávne televízie v Európe.SITA

Späť na obsah
TASR skončila v hospodárskom pluse, kritike sa nevyhol rozhlas ani televízia

(pravda.sk; 02/09/2009; SITA )

SITA 

V hospodárskom 

pluse 102 821 eur skončila za prvý polrok tohto roka Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Uvádza sa to v Správe o činnosti TASR za 1. polrok 2009, ktorú prerokoval a zobral na vedomie Výbor Národnej rady (NR) SR 

pre kultúru a médiá.

Ako na rokovaní výboru povedal generálny riaditeľ tlačovej agentúry Jaroslav Rezník, agentúra je už druhý rok v pluse. Pritom od štátu dostala na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme uzavretej s ministerstvom kultúry príspevok 1 885 813 eur na bežné výdavky. Celkové výnosy agentúry predstavovali 1 999 333 eur a náklady spolu 1 896 512 eur. 

Nový zákon o Tlačovej agentúre SR zmenil od 1. januára 2009 agentúru z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu. Okrem príjmov z predaja 

spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Svoje spravodajské produkty naďalej predáva, časť sprístupnila bezplatne na nekomerčné účely. 

Slovenský rozhlas je podľa koaličných poslancov neobektívny

Koaliční poslanci za Smer a SNS parlamentného výboru pre kultúru a médiá napadli spravodajstvo Slovenského rozhlasu. Počas rokovania o správach o činnosti Rozhlasovej rady a Dozornej komisie Slovenského rozhlasu a o činnosti Slovenského rozhlasu za 1. polrok 2009 vyjadrili pochybnosti o jeho objektivite a vyváženosti. Tvrdia, že rozhlas "politicky komentuje".

Člen výboru Ján Senko (Smer) konkrétne označil za komentatívnu reláciu Z prvej ruky. Redaktori, ktorí ju robia, boli podľa neho politickými nominantmi. Naopak, členka výboru Ágnes Biró za opozičnú SMK verí, že Slovenský rozhlas nikdy nevyhovie politikom a nestratí svoju nezávislosť. Podporil ju aj člen a overovateľ výboru Gyula Bárdos (SMK), ktorý verí, že politické časy, keď sa diktovalo, kto má alebo nemá pracovať v médiách, sa už skončili.

Generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková výbor informovala, že relácia Z prvej ruky je od júna zrušená. Dôvodom bolo, že sa v nej ťažko zabezpečovala vyváženosť. Nebola zrušená na intervenciu žiadnej politickej strany, ale po upozorneniach z Rady pre vysielanie a retransmisiu a po ich vyhodnotení, uviedla. V rozhlase podľa jeho šéfky pracujú ľudia za celé politické spektrum. Nie je to dôvod na ich vyhodenie, pokiaľ im ich politické postoje nezasahujú do práce. 

Rafaj napadol Rozhlasovú radu

Nielen kritike programu rozhlasu, ale aj práce Rozhlasovej rady venoval pozornosť člen výboru Rafael Rafaj (SNS). Tvrdí, že rada svoje úlohy nezvláda pre neúčasť časti jej členov na rokovaní, neskoršie príchody, odchody, čím nie je uznášaniaschopná, mnohé témy nestihne prerokovať a málo rokuje o sťažnostiach. Bárdos by bol v tejto súvislosti rád, ak by dobrá dochádzka vládla aj vo výboroch parlamentu. 

Výbor okrem správ o rozhlase tiež prerokoval a schválil Správu o činnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky za 1. polrok 2009. Podpredsedníčka výboru Magdaléna Vášáryová (SDKÚ) v rozprave upozornila na fakt, že správa neobsahuje mnohé informácie a výbor preto nemôže skutočne kontrolovať.

Chýbali jej napríklad vyčíslenia úspor za služby dodávané na základe verejných obstarávaní či informácie o Redute – sídle Slovenskej filharmónie, z ktorého sa filharmonici museli tento rok vysídliť pre havarijný stav a nevyhnutnú rekonštrukciu.

"Kasíno funguje, tak zrejme Reduta nejde spadnúť," konštatovala. Poslancov zaujímali úsporné opatrenia v rezorte kultúry. Štátny tajomník ministerstva kultúry pre médiá a audiovíziu Ivan Sečík informoval, že ministerstvo šetrí v súlade s rozhodnutím vlády a v prvej fáze by malo usporiť približne 10 miliónov eur. Dosiahne to najmä znížením kapitálových výdavkov – pozastavením rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie a hradu Červený Kameň, skrátením výdavkov organizácií zriaďovaných ministerstvom a úsporami na ministerstve. 

Sečík tiež informoval o stave príprav zmlúv štátu so Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Návrh zmluvy s televíziou je viac pripravený ako s rozhlasom. Rozhlas má totiž výhrady k pripomienkam ministerstva. Sečík však predpokladá, že tento mesiac sa návrhy dostanú do medzirezortného pripomienkového konania a následne do vlády.

O príprave zmluvy so štátom informovala výbor aj generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková. Počas rokovania uviedla, že po tohtotýždňovom rokovaní na ministerstve sa zatiaľ rozhlas s ministerstvom kultúry nedohodol na návrhu zmluvy so štátom. Problémom je výklad toho, čo by mal štát hradiť. Rozhlas chce, aby to bolo vysielanie RSI, no najmä terestrické vysielače. Ministerstvo by chcelo okrem iného platiť vybraný program, čo však rozhlas považuje za zásah do jeho programových právomocí, za možné ohrozenie jeho nezávislosti.

Kritike sa nevyhol ani televízny program

Problémy s kvalitou programu rezonovali počas rokovania mediálneho výboru parlamentu o správach o činnosti Rady Slovenskej televízie a Dozornej komisie Slovenskej televízie a o činnosti a hospodárení televízie za 1. polrok 2009. Výbor nie je spokojný s programom televízie. Poslanci pripúšťajú, že to spôsobuje zlá finančná situácia televízie.

Problémy Slovenskej televízie však podľa podpredsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer) sú aj dôsledkom likvidácie vnútorného tvorivého prostredia televízie v minulosti. Zlepšenie by podľa predsedu Rady Slovenskej televízie Martina Kákoša mohli priniesť práve zmluvy so štátom.

Kákoš pripustil, že imidž televízie nezlepšujú ani mediálne informácie o televízii, ale ani "prestrelky" medzi vedením televízie a médiami. Generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský okrem iného zdôraznil, že STV patrí medzi najchudobnejšie verejnoprávne televízie v Európe.

Späť na obsah
Štátna tlačová agentúra s príspevkom štátu skončila v hospodárskom pluse

(online.sme.sk; 02/09/2009; SITA ; Zaradenie: Z domova)

BRATISLAVA. V hospodárskom pluse 102 821 eur skončila za prvý polrok tohto roka Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Uvádza sa to v Správe o činnosti TASR za 1. polrok 2009, ktorú prerokoval a dnes zobral na vedomie Výbor Národnej rady (NR) SR pre kultúru a médiá.

Ako na rokovaní výboru povedal generálny riaditeľ tlačovej agentúry Jaroslav Rezník, agentúra je už druhý rok v pluse. Pritom od štátu dostala na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme uzavretej s ministerstvom kultúry príspevok 1 885 813 eur na bežné výdavky. Celkové výnosy agentúry predstavovali 1 999 333 eur a náklady spolu 1 896 512 eur.

Nový zákon o Tlačovej agentúre SR zmenil od 1. januára 2009 agentúru z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu. Okrem príjmov z predaja spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Svoje spravodajské produkty naďalej predáva, časť sprístupnila bezplatne na nekomerčné účely.

Koaliční poslanci za Smer-SD a SNS parlamentného výboru pre kultúru a médiá napadli spravodajstvo Slovenského rozhlasu. Počas rokovania o správach o činnosti Rozhlasovej rady a Dozornej komisie Slovenského rozhlasu a o činnosti Slovenského rozhlasu za 1. polrok 2009 vyjadrili pochybnosti o jeho objektivite a vyváženosti. Tvrdia, že rozhlas "politicky komentuje".

Člen výboru Ján Senko (Smer-SD) konkrétne označil za komentatívnu reláciu Z prvej ruky. Redaktori, ktorí ju robia, boli podľa neho politickými nominantmi. Naopak, členka výboru Ágnes Biró za opozičnú SMK verí, že Slovenský rozhlas nikdy nevyhovie politikom a nestratí svoju nezávislosť. Podporil ju aj člen a overovateľ výboru Gyula Bárdos (SMK), ktorý verí, že politické časy, keď sa diktovalo, kto má alebo nemá pracovať v médiách, sa už skončili. Generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková výbor informovala, že relácia Z prvej ruky je od júna zrušená. Dôvodom bolo, že sa v nej ťažko zabezpečovala vyváženosť. Nebola zrušená na intervenciu žiadnej politickej strany, ale po upozorneniach z Rady pre vysielanie a retransmisiu a po ich vyhodnotení, uviedla. V rozhlase podľa jeho šéfky pracujú ľudia za celé politické spektrum. Nie je to dôvod na ich vyhodenie, pokiaľ im ich politické postoje nezasahujú do práce.

Nielen kritike programu rozhlasu, ale aj práce Rozhlasovej rady venoval pozornosť člen výboru Rafael Rafaj (SNS). Tvrdí, že rada svoje úlohy nezvláda pre neúčasť časti jej členov na rokovaní, neskoršie príchody, odchody, čím nie je uznášaniaschopná, mnohé témy nestihne prerokovať a málo rokuje o sťažnostiach. Bárdos by bol v tejto súvislosti rád, ak by dobrá dochádzka vládla aj vo výboroch parlamentu.

Výbor okrem správ o rozhlase dnes tiež prerokoval a schválil Správu o činnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky za 1. polrok 2009. Podpredsedníčka výboru Magdaléna Vášáryová (SDKÚ-DS) v rozprave upozornila na fakt, že správa neobsahuje mnohé informácie a výbor preto nemôže skutočne kontrolovať. Chýbali jej napríklad vyčíslenia úspor za služby dodávané na základe verejných obstarávaní či informácie o Redute - sídle Slovenskej filharmónie, z ktorého sa filharmonici museli tento rok vysídliť pre havarijný stav a nevyhnutnú rekonštrukciu. "Kasíno funguje, tak zrejme Reduta nejde spadnúť," konštatovala. Poslancov zaujímali úsporné opatrenia v rezorte kultúry. Štátny tajomník ministerstva kultúry pre médiá a audiovíziu Ivan Sečík informoval, že ministerstvo šetrí v súlade s rozhodnutím vlády a v prvej fáze by malo usporiť približne 10 miliónov eur. Dosiahne to najmä znížením kapitálových výdavkov - pozastavením rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie a hradu Červený Kameň, skrátením výdavkov organizácií zriaďovaných ministerstvom a úsporami na ministerstve.

Sečík tiež informoval o stave príprav zmlúv štátu so Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Návrh zmluvy s televíziou je viac pripravený ako s rozhlasom. Rozhlas má totiž výhrady k pripomienkam ministerstva. Sečík však predpokladá, že tento mesiac sa návrhy dostanú do medzirezortného pripomienkového konania a následne do vlády. O príprave zmluvy so štátom informovala výbor aj generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková. Počas rokovania uviedla, že po tohtotýždňovom rokovaní na ministerstve sa zatiaľ rozhlas s ministerstvom kultúry nedohodol na návrhu zmluvy so štátom. Problémom je výklad toho, čo by mal štát hradiť. Rozhlas chce, aby to bolo vysielanie RSI, no najmä terestrické vysielače. Ministerstvo by chcelo okrem iného platiť vybraný program, čo však rozhlas považuje za zásah do jeho programových právomocí, za možné ohrozenie jeho nezávislosti.

Problémy s kvalitou programu rezonovali počas rokovania mediálneho výboru parlamentu o správach o činnosti Rady Slovenskej televízie a Dozornej komisie Slovenskej televízie a o činnosti a hospodárení televízie za 1. polrok 2009. Výbor nie je spokojný s programom televízie. Poslanci pripúšťajú, že to spôsobuje zlá finančná situácia televízie. Problémy Slovenskej televízie však podľa podpredsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD) sú aj dôsledkom likvidácie vnútorného tvorivého prostredia televízie v minulosti. Zlepšenie by podľa predsedu Rady Slovenskej televízie Martina Kákoša mohli priniesť práve zmluvy so štátom. Kákoš pripustil, že imidž televízie nezlepšujú ani mediálne informácie o televízii, ale ani "prestrelky" medzi vedením televízie a médiami. Generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský okrem iného zdôraznil, že STV patrí medzi najchudobnejšie verejnoprávne televízie v Európe.

SITA

Späť na obsah
