
Monitoring médií pre RVR 
4.9.2009 
 

RETRO 2002 
(Stratégie; 08/2009; 27/08/2009; s.: 28,29; redakcia ; Zaradenie: Stratégie) 

OTEC FILMBOXU ZAKLADÁ ĎALŠIE ŠTYRI STANICE PRE NÁŠ TRH 
(Medialne.sk; 28/08/2009; redakcia ) 

KONTROLA INTERNETOVÝCH TV UŽ V PARLAMENTE 
(Strategie.sk; 31/08/2009; SITA ) 

MLADÝ MURDOCH NADÁVAL NA BBC: JE PRÍLIŠ VEĽKÁ, ŠKODÍ TRHU 
(Medialne.sk; 31/08/2009; Radoslav Augustín ) 

KONTROLA INTERNETOVÝCH TV JE UŽ V PARLAMENTE 
(zive.sk; 31/08/2009; SITA ) 

TASR S PRÍSPEVKOM ŠTÁTU SKONČILA V HOSPODÁRSKOM PLUSE 
(infostav.sk; 02/09/2009; SITA ) 

TASR SKONČILA V HOSPODÁRSKOM PLUSE, KRITIKE SA NEVYHOL ROZHLAS ANI TELEVÍZIA 
(pravda.sk; 02/09/2009; SITA ) 

ŠTÁTNA TLAČOVÁ AGENTÚRA S PRÍSPEVKOM ŠTÁTU SKONČILA V HOSPODÁRSKOM PLUSE 
(online.sme.sk; 02/09/2009; SITA ; Zaradenie: Z domova) 

Retro 2002 

(Stratégie; 08/2009; 27/08/2009; s.: 28,29; redakcia ; Zaradenie: Stratégie) 

 
SAVAje obstarožná dáma 
 
Stratégie: Predchádzajúci predseda SAVA sa .sústredil hlavne na zavedenie systému kontroly. Aké sú vaše predstavy? 
 
Miroslav Švec: Bývalý predseda mal predstavu o nekompetentnej SAVA, ktorá nerobí selfmarketing, nekomunikuje 
ani s laickou, ani odbornou verejnosťou. SAVA. v momentálnom stave by som priblížil asi tak, že je to obstarožnejšia 
dáma, dôchodkyňa, ktorá doma donekonečna upratuje, pozoruje svet, robí si o ňom svoju mienku, ale to je všetko. V 
najbližšom čase je preto našou úlohou asociáciu omladiť, zdynamizovať, priblížiť ju napr. štandardmi k reálnej situácii 
- SAVA totiž zďaleka nestíha vypisovať štandardy pre nové techniky, metodológie a technológie zisťovania dát a 
realizácie prieskumov. 
Stratégie 2/2002 
 
Televízia Markíza "neposlúcha" 
 
"Rada pre vysielanie a retransmisiu po podrobnej analýze hlavných spravodajských programov TV Markíza, 
vysielaných v čase od 4. 3. 2002 do 31. 3. 2002, konštatovala, že vysielateľ preferovaním politickej strany ANO a 
používaním komentatívnych prvkov v spravodajskom programe Televízne noviny v sledovanom období porušil § 16 
písm. b/ zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, podľa ktorého: "Vysielateľ je povinný zabezpečiť 
objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov a politicko-publicistických programov, názory a hodnotiace 
komentáre musia byť oddelené od informácií spravodajského charakteru." 
TV Markíza najskôr odmietla tento oznam odvysielať. Napokon tak urobila, avšak s komentárom generálneho riaditeľa 
Vladimíra Repčíka. Rada síce na túto skutočnosť reagovala vyhlásením, že je neprípustné, aby generálny riaditeľ 
oznam okomentoval, a opäť v rámci spravodajstva, ďalšie správne konanie voči markíze však už nezačala. 
Spolumajiteľ televízie Pavol Rusko sa vyjadril, že sa obráti na Európsky parlament, aby ho oboznámil s cenzorskými 
praktikami licenčnej rady. Podľa neho je neprípustné, aby štátny orgán zasahoval do obsahu príspevkov v médiách. 
Stratégie 9/2002 
 
Je dotovaná a bude dotovaná 
 
Stratégie: V minulosti ste v Stratégiách tvrdili, že na Slovensku nie je miesto pre viac ako jednu súkromnú 
plnoformátovú a jednu verejnoprávnu televíziu, že tento trh na viac nemá. Dnes tu okrem Markízy máme dve 
fungujúce televízie, z toho jednu plnoformatovú... Platí vaša téza naďalej?  
Pavol Rusko: Za touto tézou si stojím. Pozrime sa, ako táto televízia funguje - je dotovaná, bude dotovaná, a keď má na 
to Nova peniaze, nech je dotovaná i naďalej. Čo ma však na tom trápi viac, je to, že pán Železný - s veľkou slávou 



prijímaný na Slovensku - dnes v zahraničí rokuje o odpredaní nášho vysielacieho priestoru ako súčasti federálneho 
priestoru. Ak legislatíva umožní takéto vysielanie, bude ťažké bojovať s jedným slovenským kanálom, akým je TV 
Markíza, proti obrovi, ktorý bude využívať 15-miliónový trh. To mi pripadá nekorektné. Vízia oslabiť a zničiť Markízu 
bola zrejme v čase prijímania rozhodnutia o vstupe novej televízie taká silná, že prekryla akýkoľvek zdravý rozum. 
Budeme hľadať zodpovednosť za tieto rozhodnutia a ochraňovať slovenský mediálny priestor pred konkurenciou, pred 
ktorou sa nedá brániť. 
Stratégie 11/2002 
 
Zaujíma ma to, čo môžem ovplyvniť 
 
Stratégie: Bolí ste prezidentom inštitúcie, v ktorej dnes nie ste ani členom...  
Ladislav Zdút: Môj vzťah ku KRAS-u bol pozitívny, ale keď som si jedného dňa dal na misku váh, čo nám dáva KRAS 
a čo za to musíme platiť, vyšlo z toho jedno pragmatické rozhodnutie, že z neho vystupujeme. Neboli sme však ani 
jediná, ani prvá agentúra, ktorá vystupovala z KRAS-u v tom roku a z tých istých dôvodov. Okrem obchodného 
hľadiska, ktoré bolo treba pragmaticky zhodnotiť, bol to trochu aj prejav nespokojnosti s prílišným pokrytectvom, ktoré 
tam panovalo. KRAS bol napríklad schopný prijať uznesenie, že sa žiadny člen nesmie zúčastniť výberového konania, 
ktoré nie je honorované zo strany potenciálnych klientov. Spokojne ste sa na ďalší týždeň stretli na výberovom konaní s 
ďalšími piatimi KRAS-ovými agentúrami a nikto neplatil za ponúkané návrhy. Čiže to, čo proklamoval KRAS v 
médiách a svojimi uzneseniami, flagrantným spôsobom členovia, nielen radoví, ale aj členovia prezídia, alebo 
agentúra, odkiaľ bol prezident, nedodržiavali. 
Stratégie 6/2002 
 
Foto: 
Z rozhovoru s Ladislavom Zdutom, v poradí druhým prezidentom KRAS-u a riaditeľom agentúry JandL. 
 
Kontroverzný showman 
 
Stratégie: Vaša tvár ie mnohým známa aj z televíznej obrazovky. Kde ste začínali? 
 
Dag Palovič: Odpichol som sa od filmu v roku 1983. Moje prvé účinkovanie sa viaže s rozprávkou Kráľ Drozdia brada. 
Od roku 1987 som moderoval Pioniersku lastovičku, na ktorú naviazala Zóna B. Medzitým som zmenil vzduch a 
pôsobil som tri roky v zahraničí. Po mojom návrate som začal pracovať vo VTV i v Rock FM rádiu, v reláci Stop Time. 
To som prestriedal opätovne ročnou zahraničnou prestávkou a zakotvil som v TV Markíza. 
 
Stratégie: Práve toto vaše pôsobenie vyvoláva často úsmev...  
Dag Palovič: V Markíze som nakrúcal reportáže do Telerána, súťaž na telefón. Ako redaktor a spoluscenárista som 
pripravoval Sexeso, na ktoré asi narážate. Ale toto obdobie je už za mnou. 
 
Stratégie 2/2002 
 
Ako vyhrať olympiádu? 
 
U psychológa sedí hokejista, ktorý sa podrobuje známemu asociačnému testu. Príčina jeho depresie je jasná až vtedy, 
keď psychológ ukáže hokejistovi obrázok javorového listu - znaku kanadského hokeja. Hokejista sa v grimase skrúti od 
bolesti a v predstavách sa mu vybaví tento znak na hrudi vychádzajúcej z kabín. Pointa je prekvapujúca - z dresu 
depresívneho hokejistu svieti nápis - Czech Republic... Tento spot vysielali kanadské televízie už pred začiatkom 
zimnej olympiády v Salt Lake City a reakcie na seba nenechali dlho čakať. Už o niekoľko dní sa v reportážach na TV 
Nova objavila reportáž, v ktorej tak trochu zaskočení českí fanúšikovia reagovali: "... nič to pre nás neznamená, 
nezastrašia nás..." A záver: "Česi sa neprebojovali medzi štvoricu najlepších a Kanada získala zlato. A kanadský 
pivovar Molson - sponzor kanadského hokeja a (hlavný?) produkt tohto spotu - si mädlí ruky. 
Stratégie 5/2002 
 
Škatule najlepšej kvality 
 
Na uvedené telefónne číslo sme sa pokúšali viackrát dovolať, aby sme zistili, či firma ponúka škatule alebo 
spoločníčky... Nedovolali sme sa, bolo totiž stále obsadené... 
Stratégie 6/2002 
 
Kto je Fero Taraba? 
 



Ann Stone, poradkyňa prezidenta Busha Sr. pre komunikáciu vyhlásila, že Fero Taraba sa stal najvýznamnejšou 
kultúrnou ikonou septembrových parlamentných volieb. 
Stratégie 12/2002 
 
Buduje J&T mediálne impérium? 
 
Stratégie: Ale vaša najnovšia mediálna akvizícia - odkúpenie 50% balíka spravodajskej televízie TA3 poukazuje skôr 
na to. že neide len o peniaze. Príirnv tejto televízie nie sú veľké a TA3 stále negeneruje zisk. Čo vás teda viedlo k 
vstupu do TA5?  
Ivan Jakabovič: Asi vás sklamem, ale nám naozaj išlo iba o finančnú investíciu. Ako som už povedal, nejde nám o 
presadzovanie vplyvu prostredníctvom televízie. Myslím, že znásilňovanie spravodajstva by nám skôr uškodilo ako 
pomohlo. V TA3 vznikla situácia, keď sa jej britský spolumajiteľ rozhodol z projektu vystúpiť. Keďže Martin Lengyel 
mal na tento podiel predkupné právo, celkom pochopiteľne sa snažil nejakým spôsobom ovplyvniť, kto sa stane 
majiteľom televízie, ktorú vlastne vybudoval. Rozhodol sa svoje predkupné právo využiť, chýbali mu však prostriedky 
na to, aby tento podiel kúpil sám. Preto nás požiadal o požičanie potrebnej sumy a následne predmetný podiel previedol 
na J&T. pri tejto investícii naša filozofia vychádzala z toho, že po vstupe Slovenska do NATO a EÚ cena spravodajskej 
televízie výrazne stúpne. 
 
Stratégie 12/2002 
 
Zlatý klinec 
 
Grand Prix 
Názov: Nie je nám to jedno 
agentúra: Hlava 98 a Komplot 
Klient: Viacerí domáci a zahraniční donori Creative director: Vladimír Talian 
Copywriter: Márius Kopcsay, Peter Hajdin, Vladimír Talian, Juraj Johanides 
Art director: Juraj Johanides, Matúš Černák 
Réžia: Juraj Johanides 
Kamera: Juraj Chlpík 
Vedúci produkcie: Miriam Chlpíková 
 
Zlatý klinec - Tlač a poster 
 
Názov: Sťahujeme sa - zabalený abribus 
Agentúra: Juraj Vaculík Creative Studio 
Klient: 1KEA Bratislava Creative director: Milan Hladký 
Copywriter: Ivana Poločková, Ferino Bakyta 
Art director: Ivana Potočková, Ferino Bakyta 
 
Zlatý klinec-TV a kinoreklama 
 
Názov: Stíhačka 
Agentúra: Islropolitana D’Arcy 
Klient: Slovenské 
telekomunikácie 
Creative director: Barbara Baloghová 
Copywriter: Boďa Oravcová 
Art director: Štefan Suchý 
Réžia: Michael Baumbruck 
 
Zlatý klinec -Interactive & Online Názov: I love you Agentúra: Wiktor Leo Burnett 
Klient: Slyles Trade/ Lifestyles 
Creative director: Peter Kačenka Copywriter: Peter Kačenka, Peter Huba Graphic designer: Peter Huba Web 
Developer: RGB Studio 
Späť na obsah 



Otec FilmBoxu zakladá ďalšie štyri stanice pre náš trh 

(Medialne.sk; 28/08/2009; redakcia ) 

 
Otec FilmBoxu zakladá ďalšie štyri stanice pre náš trh 
 
Šéf SPI International Ivan Hronec získal cez spoločnosť Film Europe od českej licenčnej rady právo prevádzkovať 
štyri nové stanice Muzika CS, Kino CS, Doku CS, Europa Cinema. Licencia platí dvanásť rokov pre územie Česka a 
Slovenska. Uvádza DigiZone.cz. 
 
Podľa DigiZone.cz, odvolávajúceho sa na informácie výkonnej riaditeľky SPI International Ivany Sulíkovej, chcú 
stanice spustiť "v najbližšom čase". Obsahovo sa zamerajú na to, čo naznačujú ich názvy. Portál Parabola.cz 
špecifikuje, že Muzika CS ponúkne české a slovenské klipy, Doku CS zasa dokumenty rovnakého českého a 
slovenského pôvodu a Europa Cinema európske filmy. Kino CS má podľa informácií Paraboly nahradiť už dnes 
existujúci kanál Nostalgia. 
 
Parabola zároveň uvádza, že novolicencované stanice majú fungovať aj ako platené kanály na satelite Astra 23,5° E. 
Satelitný operátor Skylink s ich zaradením však nepočíta. 
 
Spoločnosť SPI International, prepojená na Film Europe a Help Film, mala viacero expanzívnych plánov. V apríli 
označovala za "coming soon" projekty žánrových kanálov Filmbox Family, Action Box a Lady Box. Okrem filmov 
cieliacich na mužské, ženské či rodinné typy publika mali vysielať aj seriály. Okrem toho získala licenciu na hudobnú 
televíziu pre mladých Revolution TV, ktorá jej však prepadla.  
Tiež získala alebo chcela získať licencie na stanice Nostalgia Musica TV, erotický Erox, ktorý z plánov čoskoro 
vypadol, a už dávnejšie hovorila o dokumentárnej obdobe kanála Nostalgia. Ivan Hronec tiež povedal, že Lady Box 
chce aj v vo vysokom rozlíšení HD. Z portfólia SPI International momentálne vysielajú kanály Filmbox, Filmbox 
Extra, Filmbox HD a Nostalgia. Viac informácií. 
Späť na obsah 

Kontrola internetových TV už v parlamente 

(Strategie.sk; 31/08/2009; SITA ) 

 
SITA 
 
Vládna novela zákona o vysielaní a retransmisii je už predložená do parlamentu. Na internetové televízie a požičovne 
sa podľa nej tiež bude vzťahovať zákon o vysielaní a retransmisii.  
Internetové televízie a požičovne budú podliehať Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR), ktorá môže 
sankcionovať audiovizuálne médiá. Vyplýva to z vládnej novely zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý bol predložený 
na prvé čítanie do parlamentu. Na internetové televízie a požičovne sa tiež bude vzťahovať zákon o vysielaní a 
retransmisii, "ale v oveľa mäkšom režime, ako je to na klasických televíznych vysielateľov," povedal minister kultúry 
Marek Maďarič 15. júla po schválení novely vo vláde. Na vysielanie nebudú potrebovať licenciu ako bežné televízie, 
RVR však budú musieť vysielanie oznámiť. Aj na internete potom budú musieť označovať program piktogramom, od 
koľko rokov je vhodný.  
Ak novelu schváli parlament a podpíše prezident mala by platiť od 1. decembra. Zákon o vysielaní a retransmisii sa 
potom bude vzťahovať popri verejnoprávnych vysielateľoch (STV a SRo), súkromných televíziách a rádiách aj na 
internetových televíznych vysielateľov a poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie (video na 
požiadanie). Návrh novely sa vzťahuje na vysielanie so zámerným časovým usporiadaním programu, ktorý môže 
sledovať široká verejnosť a vysielateľ ho poskytuje s cieľom verejnosť informovať, zabávať alebo vzdelávať. Úpravy 
zákona vyplývajú z povinnosti SR zosúladiť do 19. decembra svoju legislatívu s európskou smernicou z 11. decembra 
2007 o televíznom vysielaní. 
Novela upravuje aj podmienky reklamy a krátkeho spravodajstva. Zavádza nový pojem mediálna komerčná 
komunikácia, ktorý zahŕňa najmä reklamu, telenákup, sponzorovanie, programovú službu určenú výhradne na reklamu, 
vlastnú propagáciu, ale aj v našom právnom poriadku novú formu komerčného oznamu, a to umiestňovanie produktov 
v programoch. Umiestňovanie produktov sa pritom zakazuje v programoch určených pre maloletých do 12 rokov. 
Proti novele sa postavilo v hromadnej pripomienke vyše 600 ľudí, vláda ich námietky neakceptovala. Podľa signatárov 
pripomienky je kontrola internetových TV Radou pre vysielanie a retransmisiu neodôvodneným zásahom do slobody 



šírenia informácií. Regulácia rozhlasového a televízneho vysielania má podľa pripomienky význam v obmedzenom 
počte frekvencií na terestrické vysielanie, ktoré možno poskytnúť vysielateľom na základe licencií. V prípade internetu 
takéto obmedzenie neexistuje, vysielať môže neobmedzený počet vysielateľov. 
Späť na obsah 

Mladý Murdoch nadával na BBC: Je príliš veľká, škodí trhu 

(Medialne.sk; 31/08/2009; Radoslav Augustín ) 

 
James Murdoch kritizoval "matičku" BBC. Štátom dotovaný moloch je podľa neho príliš všetečný 
 
Radoslav Augustín  
 
Syn mediálneho magnáta Ruperta Murdocha James Murdoch označil britskú verejnoprávnu spoločnosť BBC za hrozbu 
pre rozvoj žurnalistiky v čase internetu. A mediálny trh vôbec. Povedal to na Edimburgskom televíznom festivale 
MediaGuardianu.  
Murdoch tvrdí, že BBC je príliš veľká a škodí trhu v každej oblasti. Ako príklad "štátnej expanzie" uviedol jej nedávnu 
akvizíciu, skupinu Lonely Planet. "BBC by mala rozlišovať, čo je dobré pre ňu, a čo pre krajinu," povedal syn Rupperta 
Murdocha. "Kŕmená vysokými poplatkami od ľudí, BBC cíti, že by mala mať niečo pre každého. A to aj v tých 
oblastiach, ktoré bez problémov obslúži trh." 
Aj s povestne dobrými správami BBC má Murdoch problém. "Bezplatné a štátom dotované správy BBC veľmi sťažujú 
situáciu médiám, ktoré chcú v spravodajstve expandovať, zvlášť na internete."  
Kritizoval aj regulátora Ofcom, obdobu našej licenčnej rady. Podľa neho vydá každý rok pol milióna slov o tom, čo 
televízie nemajú robiť. Najvyšší orgán spoločnosti BBC - BBC Trust - a Ofcom podľa neho konajú netransparentne, 
nikomu sa nezodpovedajú.  
Ako jeden zo šéfov mediálnej spoločnosti News Corporation, založenej jeho otcom, vyzval na radikálnu premenu a 
reorganizovanie vysielania v Británii.  
Hovorca BBC pre MediaGuardian reagoval takmer okamžite plošnou reakciou pre médiá: systém televízneho 
vysielania v Británii je obdivovaný na celom svete. Podľa BBC nie je systém slabosťou, ale prednosťou.  
Komentátor MediaGuardianu Peter Preston si myslí, že Murdoch junior má v istých bodoch príliš veľké reči. No v 
jednej veci sa nemýli: spravodajský web BBC, ktorý skonzumuje ročne 150 miliónov libier, výrazne sťažuje situáciu 
novinám, ktoré sa chcú na webe etablovať.  
Späť na obsah 

Kontrola internetových TV je už v parlamente 

(zive.sk; 31/08/2009; SITA ) 

 
SITA 
Internetové televízie a požičovne budú podliehať Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR), ktorá môže 
sankcionovať audiovizuálne médiá. Vyplýva to z vládnej novely zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý bol predložený 
na prvé čítanie do parlamentu. Na internetové televízie a požičovne sa tiež bude vzťahovať zákon o vysielaní a 
retransmisii, "ale v oveľa mäkšom režime, ako je to na klasických televíznych vysielateľov," povedal minister kultúry 
Marek Maďarič 15. júla po schválení novely vo vláde. Na vysielanie nebudú potrebovať licenciu ako bežné televízie, 
RVR však budú musieť vysielanie oznámiť. Aj na internete potom budú musieť označovať program piktogramom, od 
koľko rokov je vhodný. 
Ak novelu schváli parlament a podpíše prezident mala by platiť od 1. decembra. Zákon o vysielaní a retransmisii sa 
potom bude vzťahovať popri verejnoprávnych vysielateľoch (STV a SRo), súkromných televíziách a rádiách aj na 
internetových televíznych vysielateľov a poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie (video na 
požiadanie). Návrh novely sa vzťahuje na vysielanie so zámerným časovým usporiadaním programu, ktorý môže 
sledovať široká verejnosť a vysielateľ ho poskytuje s cieľom verejnosť informovať, zabávať alebo vzdelávať. Úpravy 
zákona vyplývajú z povinnosti SR zosúladiť do 19. decembra svoju legislatívu s európskou smernicou z 11. decembra 
2007 o televíznom vysielaní. 
Novela upravuje aj podmienky reklamy a krátkeho spravodajstva. Zavádza nový pojem mediálna komerčná 
komunikácia, ktorý zahŕňa najmä reklamu, telenákup, sponzorovanie, programovú službu určenú výhradne na reklamu, 
vlastnú propagáciu, ale aj v našom právnom poriadku novú formu komerčného oznamu, a to umiestňovanie produktov 
v programoch. Umiestňovanie produktov sa pritom zakazuje v programoch určených pre maloletých do 12 rokov. 



Proti novele sa postavilo v hromadnej pripomienke vyše 600 ľudí, vláda ich námietky neakceptovala. Podľa signatárov 
pripomienky je kontrola internetových TV Radou pre vysielanie a retransmisiu neodôvodneným zásahom do slobody 
šírenia informácií. Regulácia rozhlasového a televízneho vysielania má podľa pripomienky význam v obmedzenom 
počte frekvencií na terestrické vysielanie, ktoré možno poskytnúť vysielateľom na základe licencií. V prípade internetu 
takéto obmedzenie neexistuje, vysielať môže neobmedzený počet vysielateľov. 
Späť na obsah 

TASR s príspevkom štátu skončila v hospodárskom pluse 

(infostav.sk; 02/09/2009; SITA ) 

 
BRATISLAVA 2. septembra (WEBNOVINY) - V hospodárskom pluse 102 821 eur skončila za prvý polrok tohto roka 
Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Uvádza sa to vSpráve o činnosti TASR za 1. polrok 2009, ktorú prerokoval a 
dnes zobral na vedomie Výbor Národnej rady (NR) SR pre kultúru a médiá. Ako na rokovaní výboru povedal 
generálny riaditeľ tlačovej agentúry Jaroslav Rezník, agentúra je už druhý rok v pluse. Pritom od štátu dostala na 
základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme uzavretej s ministerstvom kultúry príspevok 1 885 813 eur 
na bežné výdavky. Celkové výnosy agentúry predstavovali 1 999 333 eur a náklady spolu 1 896 512 eur.Nový zákon o 
Tlačovej agentúre SR zmenil od 1. januára 2009 agentúru z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu. 
Okrem príjmov z predaja spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní 
služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Svoje spravodajské produkty naďalej predáva, 
časť sprístupnila bezplatne na nekomerčné účely.Koaliční poslanci za Smer-SD a SNS parlamentného výboru pre 
kultúru a médiá napadli spravodajstvo Slovenského rozhlasu. Počas rokovania o správach o činnosti Rozhlasovej rady a 
Dozornej komisie Slovenského rozhlasu a o činnosti Slovenského rozhlasu za 1. polrok 2009 vyjadrili pochybnosti o 
jeho objektivite a vyváženosti. Tvrdia, že rozhlas "politicky komentuje". Člen výboru Ján Senko (Smer-SD) konkrétne 
označil za komentatívnu reláciu Z prvej ruky. Redaktori, ktorí ju robia, boli podľa neho politickými nominantmi. 
Naopak, členka výboru Ágnes Biró za opozičnú SMK verí, že Slovenský rozhlas nikdy nevyhovie politikom a nestratí 
svoju nezávislosť. Podporil ju aj člen a overovateľ výboru Gyula Bárdos (SMK), ktorý verí, že politické časy, keď sa 
diktovalo, kto má alebo nemá pracovať v médiách, sa už skončili. Generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková 
výbor informovala, že relácia Z prvej ruky je od júna zrušená. Dôvodom bolo, že sa v nej ťažko zabezpečovala 
vyváženosť. Nebola zrušená na intervenciu žiadnej politickej strany, ale po upozorneniach z Rady pre vysielanie a 
retransmisiu a po ich vyhodnotení, uviedla. V rozhlase podľa jeho šéfky pracujú ľudia za celé politické spektrum. Nie 
je to dôvod na ich vyhodenie, pokiaľ im ich politické postoje nezasahujú do práce.Nielen kritike programu rozhlasu, ale 
aj práce Rozhlasovej rady venoval pozornosť člen výboru Rafael Rafaj (SNS). Tvrdí, že rada svoje úlohy nezvláda pre 
neúčasť časti jej členov na rokovaní, neskoršie príchody, odchody, čím nie je uznášaniaschopná, mnohé témy nestihne 
prerokovať a málo rokuje o sťažnostiach. Bárdos by bol v tejto súvislosti rád, ak by dobrá dochádzka vládla aj vo 
výboroch parlamentu.Výbor okrem správ o rozhlase dnes tiež prerokoval a schválil Správu o činnosti Ministerstva 
kultúry Slovenskej republiky za 1. polrok 2009. Podpredsedníčka výboru Magdaléna Vášáryová (SDKÚ-DS) v 
rozprave upozornila na fakt, že správa neobsahuje mnohé informácie a výbor preto nemôže skutočne kontrolovať. 
Chýbali jej napríklad vyčíslenia úspor za služby dodávané na základe verejných obstarávaní či informácie o Redute – 
sídle Slovenskej filharmónie, z ktorého sa filharmonici museli tento rok vysídliť pre havarijný stav a nevyhnutnú 
rekonštrukciu. "Kasíno funguje, tak zrejme Reduta nejde spadnúť," konštatovala. Poslancov zaujímali úsporné 
opatrenia v rezorte kultúry. Štátny tajomník ministerstva kultúry pre médiá a audiovíziu Ivan Sečík informoval, že 
ministerstvo šetrí v súlade s rozhodnutím vlády a v prvej fáze by malo usporiť približne 10 miliónov eur. Dosiahne to 
najmä znížením kapitálových výdavkov – pozastavením rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie a hradu Červený 
Kameň, skrátením výdavkov organizácií zriaďovaných ministerstvom a úsporami na ministerstve.Sečík tiež informoval 
o stave príprav zmlúv štátu so Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Návrh zmluvy s televíziou je viac 
pripravený ako s rozhlasom. Rozhlas má totiž výhrady k pripomienkam ministerstva. Sečík však predpokladá, že tento 
mesiac sa návrhy dostanú do medzirezortného pripomienkového konania a následne do vlády. O príprave zmluvy so 
štátom informovala výbor aj generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková. Počas rokovania uviedla, že po 
tohtotýždňovom rokovaní na ministerstve sa zatiaľ rozhlas s ministerstvom kultúry nedohodol na návrhu zmluvy so 
štátom. Problémom je výklad toho, čo by mal štát hradiť. Rozhlas chce, aby to bolo vysielanie RSI, no najmä 
terestrické vysielače. Ministerstvo by chcelo okrem iného platiť vybraný program, čo však rozhlas považuje za zásah 
do jeho programových právomocí, za možné ohrozenie jeho nezávislosti.Problémy s kvalitou programu rezonovali 
počas rokovania mediálneho výboru parlamentu o správach o činnosti Rady Slovenskej televízie a Dozornej komisie 
Slovenskej televízie a o činnosti a hospodárení televízie za 1. polrok 2009. Výbor nie je spokojný s programom 
televízie. Poslanci pripúšťajú, že to spôsobuje zlá finančná situácia televízie. Problémy Slovenskej televízie však podľa 
podpredsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD) sú aj dôsledkom likvidácie vnútorného tvorivého prostredia televízie 
v minulosti. Zlepšenie by podľa predsedu Rady Slovenskej televízie Martina Kákoša mohli priniesť práve zmluvy so 
štátom. Kákoš pripustil, že imidž televízie nezlepšujú ani mediálne informácie o televízii, ale ani "prestrelky" medzi 



vedením televízie a médiami. Generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský okrem iného zdôraznil, že STV patrí medzi 
najchudobnejšie verejnoprávne televízie v Európe.SITA 
Späť na obsah 

TASR skončila v hospodárskom pluse, kritike sa nevyhol rozhlas ani televízia 

(pravda.sk; 02/09/2009; SITA ) 

 
SITA  
 
V hospodárskom  
pluse 102 821 eur skončila za prvý polrok tohto roka Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Uvádza sa to v Správe o 
činnosti TASR za 1. polrok 2009, ktorú prerokoval a zobral na vedomie Výbor Národnej rady (NR) SR  
pre kultúru a médiá. 
Ako na rokovaní výboru povedal generálny riaditeľ tlačovej agentúry Jaroslav Rezník, agentúra je už druhý rok v 
pluse. Pritom od štátu dostala na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme uzavretej s ministerstvom 
kultúry príspevok 1 885 813 eur na bežné výdavky. Celkové výnosy agentúry predstavovali 1 999 333 eur a náklady 
spolu 1 896 512 eur.  
Nový zákon o Tlačovej agentúre SR zmenil od 1. januára 2009 agentúru z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na 
verejnoprávnu. Okrem príjmov z predaja  
spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom 
záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Svoje spravodajské produkty naďalej predáva, časť sprístupnila 
bezplatne na nekomerčné účely.  
Slovenský rozhlas je podľa koaličných poslancov neobektívny 
Koaliční poslanci za Smer a SNS parlamentného výboru pre kultúru a médiá napadli spravodajstvo Slovenského 
rozhlasu. Počas rokovania o správach o činnosti Rozhlasovej rady a Dozornej komisie Slovenského rozhlasu a o 
činnosti Slovenského rozhlasu za 1. polrok 2009 vyjadrili pochybnosti o jeho objektivite a vyváženosti. Tvrdia, že 
rozhlas "politicky komentuje". 
Člen výboru Ján Senko (Smer) konkrétne označil za komentatívnu reláciu Z prvej ruky. Redaktori, ktorí ju robia, boli 
podľa neho politickými nominantmi. Naopak, členka výboru Ágnes Biró za opozičnú SMK verí, že Slovenský rozhlas 
nikdy nevyhovie politikom a nestratí svoju nezávislosť. Podporil ju aj člen a overovateľ výboru Gyula Bárdos (SMK), 
ktorý verí, že politické časy, keď sa diktovalo, kto má alebo nemá pracovať v médiách, sa už skončili. 
Generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková výbor informovala, že relácia Z prvej ruky je od júna zrušená. 
Dôvodom bolo, že sa v nej ťažko zabezpečovala vyváženosť. Nebola zrušená na intervenciu žiadnej politickej strany, 
ale po upozorneniach z Rady pre vysielanie a retransmisiu a po ich vyhodnotení, uviedla. V rozhlase podľa jeho 
šéfky pracujú ľudia za celé politické spektrum. Nie je to dôvod na ich vyhodenie, pokiaľ im ich politické postoje 
nezasahujú do práce.  
Rafaj napadol Rozhlasovú radu 
Nielen kritike programu rozhlasu, ale aj práce Rozhlasovej rady venoval pozornosť člen výboru Rafael Rafaj (SNS). 
Tvrdí, že rada svoje úlohy nezvláda pre neúčasť časti jej členov na rokovaní, neskoršie príchody, odchody, čím nie je 
uznášaniaschopná, mnohé témy nestihne prerokovať a málo rokuje o sťažnostiach. Bárdos by bol v tejto súvislosti rád, 
ak by dobrá dochádzka vládla aj vo výboroch parlamentu.  
Výbor okrem správ o rozhlase tiež prerokoval a schválil Správu o činnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky za 
1. polrok 2009. Podpredsedníčka výboru Magdaléna Vášáryová (SDKÚ) v rozprave upozornila na fakt, že správa 
neobsahuje mnohé informácie a výbor preto nemôže skutočne kontrolovať. 
Chýbali jej napríklad vyčíslenia úspor za služby dodávané na základe verejných obstarávaní či informácie o Redute – 
sídle Slovenskej filharmónie, z ktorého sa filharmonici museli tento rok vysídliť pre havarijný stav a nevyhnutnú 
rekonštrukciu. 
"Kasíno funguje, tak zrejme Reduta nejde spadnúť," konštatovala. Poslancov zaujímali úsporné opatrenia v rezorte 
kultúry. Štátny tajomník ministerstva kultúry pre médiá a audiovíziu Ivan Sečík informoval, že ministerstvo šetrí v 
súlade s rozhodnutím vlády a v prvej fáze by malo usporiť približne 10 miliónov eur. Dosiahne to najmä znížením 
kapitálových výdavkov – pozastavením rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie a hradu Červený Kameň, skrátením 
výdavkov organizácií zriaďovaných ministerstvom a úsporami na ministerstve.  
Sečík tiež informoval o stave príprav zmlúv štátu so Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Návrh zmluvy s 
televíziou je viac pripravený ako s rozhlasom. Rozhlas má totiž výhrady k pripomienkam ministerstva. Sečík však 
predpokladá, že tento mesiac sa návrhy dostanú do medzirezortného pripomienkového konania a následne do vlády. 
O príprave zmluvy so štátom informovala výbor aj generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková. Počas rokovania 
uviedla, že po tohtotýždňovom rokovaní na ministerstve sa zatiaľ rozhlas s ministerstvom kultúry nedohodol na návrhu 
zmluvy so štátom. Problémom je výklad toho, čo by mal štát hradiť. Rozhlas chce, aby to bolo vysielanie RSI, no 



najmä terestrické vysielače. Ministerstvo by chcelo okrem iného platiť vybraný program, čo však rozhlas považuje za 
zásah do jeho programových právomocí, za možné ohrozenie jeho nezávislosti. 
Kritike sa nevyhol ani televízny program 
Problémy s kvalitou programu rezonovali počas rokovania mediálneho výboru parlamentu o správach o činnosti Rady 
Slovenskej televízie a Dozornej komisie Slovenskej televízie a o činnosti a hospodárení televízie za 1. polrok 2009. 
Výbor nie je spokojný s programom televízie. Poslanci pripúšťajú, že to spôsobuje zlá finančná situácia televízie. 
Problémy Slovenskej televízie však podľa podpredsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer) sú aj dôsledkom likvidácie 
vnútorného tvorivého prostredia televízie v minulosti. Zlepšenie by podľa predsedu Rady Slovenskej televízie Martina 
Kákoša mohli priniesť práve zmluvy so štátom. 
Kákoš pripustil, že imidž televízie nezlepšujú ani mediálne informácie o televízii, ale ani "prestrelky" medzi vedením 
televízie a médiami. Generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský okrem iného zdôraznil, že STV patrí medzi 
najchudobnejšie verejnoprávne televízie v Európe. 
Späť na obsah 

Štátna tlačová agentúra s príspevkom štátu skončila v hospodárskom pluse 

(online.sme.sk; 02/09/2009; SITA ; Zaradenie: Z domova) 

 
BRATISLAVA. V hospodárskom pluse 102 821 eur skončila za prvý polrok tohto roka Tlačová agentúra Slovenskej 
republiky. Uvádza sa to v Správe o činnosti TASR za 1. polrok 2009, ktorú prerokoval a dnes zobral na vedomie Výbor 
Národnej rady (NR) SR pre kultúru a médiá. 
 
Ako na rokovaní výboru povedal generálny riaditeľ tlačovej agentúry Jaroslav Rezník, agentúra je už druhý rok v 
pluse. Pritom od štátu dostala na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme uzavretej s ministerstvom 
kultúry príspevok 1 885 813 eur na bežné výdavky. Celkové výnosy agentúry predstavovali 1 999 333 eur a náklady 
spolu 1 896 512 eur. 
 
Nový zákon o Tlačovej agentúre SR zmenil od 1. januára 2009 agentúru z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na 
verejnoprávnu. Okrem príjmov z predaja spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy 
o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Svoje spravodajské produkty 
naďalej predáva, časť sprístupnila bezplatne na nekomerčné účely. 
 
Koaliční poslanci za Smer-SD a SNS parlamentného výboru pre kultúru a médiá napadli spravodajstvo Slovenského 
rozhlasu. Počas rokovania o správach o činnosti Rozhlasovej rady a Dozornej komisie Slovenského rozhlasu a o 
činnosti Slovenského rozhlasu za 1. polrok 2009 vyjadrili pochybnosti o jeho objektivite a vyváženosti. Tvrdia, že 
rozhlas "politicky komentuje". 
 
Člen výboru Ján Senko (Smer-SD) konkrétne označil za komentatívnu reláciu Z prvej ruky. Redaktori, ktorí ju robia, 
boli podľa neho politickými nominantmi. Naopak, členka výboru Ágnes Biró za opozičnú SMK verí, že Slovenský 
rozhlas nikdy nevyhovie politikom a nestratí svoju nezávislosť. Podporil ju aj člen a overovateľ výboru Gyula Bárdos 
(SMK), ktorý verí, že politické časy, keď sa diktovalo, kto má alebo nemá pracovať v médiách, sa už skončili. 
Generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková výbor informovala, že relácia Z prvej ruky je od júna zrušená. 
Dôvodom bolo, že sa v nej ťažko zabezpečovala vyváženosť. Nebola zrušená na intervenciu žiadnej politickej strany, 
ale po upozorneniach z Rady pre vysielanie a retransmisiu a po ich vyhodnotení, uviedla. V rozhlase podľa jeho 
šéfky pracujú ľudia za celé politické spektrum. Nie je to dôvod na ich vyhodenie, pokiaľ im ich politické postoje 
nezasahujú do práce. 
 
Nielen kritike programu rozhlasu, ale aj práce Rozhlasovej rady venoval pozornosť člen výboru Rafael Rafaj (SNS). 
Tvrdí, že rada svoje úlohy nezvláda pre neúčasť časti jej členov na rokovaní, neskoršie príchody, odchody, čím nie je 
uznášaniaschopná, mnohé témy nestihne prerokovať a málo rokuje o sťažnostiach. Bárdos by bol v tejto súvislosti rád, 
ak by dobrá dochádzka vládla aj vo výboroch parlamentu. 
 
Výbor okrem správ o rozhlase dnes tiež prerokoval a schválil Správu o činnosti Ministerstva kultúry Slovenskej 
republiky za 1. polrok 2009. Podpredsedníčka výboru Magdaléna Vášáryová (SDKÚ-DS) v rozprave upozornila na 
fakt, že správa neobsahuje mnohé informácie a výbor preto nemôže skutočne kontrolovať. Chýbali jej napríklad 
vyčíslenia úspor za služby dodávané na základe verejných obstarávaní či informácie o Redute - sídle Slovenskej 
filharmónie, z ktorého sa filharmonici museli tento rok vysídliť pre havarijný stav a nevyhnutnú rekonštrukciu. "Kasíno 
funguje, tak zrejme Reduta nejde spadnúť," konštatovala. Poslancov zaujímali úsporné opatrenia v rezorte kultúry. 
Štátny tajomník ministerstva kultúry pre médiá a audiovíziu Ivan Sečík informoval, že ministerstvo šetrí v súlade s 



rozhodnutím vlády a v prvej fáze by malo usporiť približne 10 miliónov eur. Dosiahne to najmä znížením kapitálových 
výdavkov - pozastavením rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie a hradu Červený Kameň, skrátením výdavkov 
organizácií zriaďovaných ministerstvom a úsporami na ministerstve. 
 
Sečík tiež informoval o stave príprav zmlúv štátu so Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Návrh zmluvy s 
televíziou je viac pripravený ako s rozhlasom. Rozhlas má totiž výhrady k pripomienkam ministerstva. Sečík však 
predpokladá, že tento mesiac sa návrhy dostanú do medzirezortného pripomienkového konania a následne do vlády. O 
príprave zmluvy so štátom informovala výbor aj generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková. Počas rokovania 
uviedla, že po tohtotýždňovom rokovaní na ministerstve sa zatiaľ rozhlas s ministerstvom kultúry nedohodol na návrhu 
zmluvy so štátom. Problémom je výklad toho, čo by mal štát hradiť. Rozhlas chce, aby to bolo vysielanie RSI, no 
najmä terestrické vysielače. Ministerstvo by chcelo okrem iného platiť vybraný program, čo však rozhlas považuje za 
zásah do jeho programových právomocí, za možné ohrozenie jeho nezávislosti. 
 
Problémy s kvalitou programu rezonovali počas rokovania mediálneho výboru parlamentu o správach o činnosti Rady 
Slovenskej televízie a Dozornej komisie Slovenskej televízie a o činnosti a hospodárení televízie za 1. polrok 2009. 
Výbor nie je spokojný s programom televízie. Poslanci pripúšťajú, že to spôsobuje zlá finančná situácia televízie. 
Problémy Slovenskej televízie však podľa podpredsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD) sú aj dôsledkom likvidácie 
vnútorného tvorivého prostredia televízie v minulosti. Zlepšenie by podľa predsedu Rady Slovenskej televízie Martina 
Kákoša mohli priniesť práve zmluvy so štátom. Kákoš pripustil, že imidž televízie nezlepšujú ani mediálne informácie 
o televízii, ale ani "prestrelky" medzi vedením televízie a médiami. Generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský okrem 
iného zdôraznil, že STV patrí medzi najchudobnejšie verejnoprávne televízie v Európe. 
 
  
 
SITA 
Späť na obsah 
 
 


